
Monet vanhemmat ovat turhautuneita, koska heidän lapsensa kieltäytyvät syömästä vihanneksia - Kuva: NATURE'S PATH
Durhamin yliopiston ja Astonin yliopiston (Iso-Britannia) tutkijoiden tekemässä tutkimuksessa havaittiin, että lapset, jotka altistuivat tiettyjen vihannesten maulle äitiensä ruokavalion kautta raskauden aikana, reagoivat niihin yleensä vähemmän negatiivisesti kolmen vuoden ikään mennessä, ScienceAlert raportoi 19. toukokuuta.
Tutkimusryhmä seurasi lapsia, jotka olivat aiemmin osallistuneet kokeeseen sikiövaiheesta lähtien.
Raskaana oleville äideille annettiin 32. ja 36. raskausviikolla kapseleita, jotka sisälsivät tiivistettyä porkkana- tai lehtikaalijauhetta. Tutkijat käyttivät sitten ultraääntä sikiön kasvojen reaktioiden tallentamiseen.
Vuonna 2022 julkaistut tulokset osoittivat, että sikiöt näyttävät reagoivan näihin hajuihin eri tavalla jo kohdussa ollessaan.
Tutkijoiden mukaan raskauden kolmanteen kolmannekseen mennessä, noin 28. raskausviikolla, sikiö on kehittynyt tarpeeksi aistimaan hajuja ja makuja lapsiveden kautta. Äidin ruoan makuaineet voivat kulkeutua istukan läpi ja luoda sikiön ensimmäiset aistikokemukset.

3-vuotias lapsi reagoi positiivisesti (vasemmalla) porkkanoihin verrattuna lehtikaaliin (oikealla) äitinsä otettua porkkanajauhekapseleita raskauden aikana - Kuva: DURHAM UNIVERSITY
Uudessa tutkimuksessa tutkijat altistivat 12 lasta porkkanoiden ja lehtikaalin tuoksulle tuoksuvien vanupuikkojen avulla, kun lapset täyttivät 3 vuotta. Lasten ilmeet tallennettiin kahdessa ryhmässä: positiiviset reaktiot (onnelliset kasvot) ja negatiiviset reaktiot (epämiellyttävät kasvot).
Tulokset osoittivat, että vauvoilla oli vähemmän negatiivisia reaktioita vihanneksiin, joille he olivat altistuneet kohdussa. Tarkemmin sanottuna, vaikka lehtikaali, kitkerän makuinen vihannes, aiheuttaa usein vähemmän positiivisia reaktioita, varhainen altistuminen sille auttoi silti vähentämään epämukavuuden tasoa.
Tämä viittaa siihen, että altistuminen mauille raskauden loppuvaiheessa voi luoda "hajumaistoja", jotka kestävät vuosia syntymän jälkeen ja vaikuttavat siten lapsen ruokailutottumuksiin.
Kirjoittajat kuitenkin korostavat myös tutkimuksen rajoituksia, jotka johtuvat sen pienestä mittakaavasta, sillä se koskee vain yhtä väestöryhmää eikä täysin seuraa synnytyksen jälkeisiä vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi ruokamieltymyksiin vaikuttavat myös genetiikka, kulttuuri ja ympäristö.
Tulokset avaavat kuitenkin edelleen huomionarvoisen tutkimussuunnan: varhainen altistuminen hajuille ja mauille voisi olla työkalu, joka auttaa lapsia paremmin hyväksymään vihanneksia, joita heiltä usein torjutaan.
Tutkimus julkaistiin Developmental Psychobiology -lehdessä .
Lue lisää Takaisin kotisivulle
Takaisin aiheeseen
ANH THU
Lähde: https://tuoitre.vn/nghien-cuu-moi-he-lo-cach-giup-tre-chiu-an-rau-20260519113939379.htm