Top Nutrition Coachingin ravitsemusterapeutti Kathleen Garcia-Benson jakoi näkemyksiä aivojen terveyttä edistävistä ja dementiaa torjuvista ruoista, mukaan lukien nykyään suosittu Välimeren ruokavalio.
Asiantuntijat korostivat myös yli 40 000 osallistujan tutkimusta kasvisten hyödyistä. Tutkimus osoitti, että jo pienen määrän kasviksia päivittäinen syöminen voi vähentää dementian riskiä 12 % miehillä ja 13 % naisilla.
Kathleen totesi: "Yli 60 000 osallistujan prospektiivisessa seurantatutkimuksessa Välimeren ruokavalioon liittyi dementian riskin pieneneminen riippumatta geneettisestä alttiudesta sairauteen."

Lisäksi terveellisiä rasvoja sisältävät ruoat, kuten lohi, saksanpähkinät, pellavansiemenet, sardiinit ja oliiviöljy, tukevat erityisesti aivojen terveyttä, koska ne sisältävät omega-3-rasvahappoja.
Asiantuntijat huomauttavat, että ravinteikkaat ruoat, jotka voivat tukea kognitiota, kuten mustikat, mansikat, tummanlehtivihannekset, kaura, parsakaali ja muut hedelmät ja vihannekset, sisältävät myös kuitua, joka voi edistää ruoansulatusta ja vaikuttaa aivojen toimintaan.
Nämä ruoat sisältävät erilaisia vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja, jotka auttavat kehoa aineenvaihduntaamaan soluja terveellisesti ja joilla on tulehdusta ehkäiseviä ominaisuuksia. Omega-3-rasvahapot ovat välttämättömiä aivotoiminnalle.
Runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, suolaa ja sokeria sekä vähän kuitua sisältävä ruokavalio voi lisätä korkean verenpaineen, korkean kolesterolin, lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen riskiä. Sekä korkea verenpaine että tyypin 2 diabetes liittyvät suurempaan Alzheimerin taudin ja verisuoniperäisen dementian riskiin. Siksi tarkkaavaisuus ja hallinta ovat välttämättömiä.
Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen NHS (National Health Service) toteaa myös, että vähintään 5–10 prosentin ylipainon menettäminen voi auttaa vähentämään dementian kehittymisen riskiä.
[mainos_2]
Lähde: https://giadinhonline.vn/cac-loai-rau-cu-co-the-giup-giam-chung-mat-tri-nho-d200786.html







